Yksi Ruotsin merkittävimmistä viihdetaiteilijoista, Povel Ramel, kuoli 5.6.2007 85-vuotiaana. Crazy-huumorin, parodian, (itse)ironian, verbaalisen akrobatian ja musiikillisen iloittelun mestari on poissa.

GRÄSÄNKLINGSBLUES

Det är måndag morgon
och mitt huvud känns så tungt.
jo, ja' sa just det att det är måndag morgon
och mitt huvud känns så tungt.
När jag sitter här med ett glas grapefruit juice
sjungande The Gräsänkling Blues

Min fru har rest till Mölle,
till Mölle by the sea.
Hon for för fjorton da'r sen,
och jag kände mig så fri.
Oh, hå, hå, hå, oh boy
Nu skulle här jumpas for joy.
Men nu känner jag mig mindre fri
Så nu får refrängen bli:
Oh, Elsa lill, come back to me!

Jag glömmer ej den gången
När jag stod där på perrongen
Och min Elsa höll mig fången
i ett stadigt grepp.
Hon sa', jag skulle inte glömma det
o' det o' det o' det o' det
o' sen sa' tåget tut och gick
o' ja' sa': SLÄPP!
Och ännu kan jag höra
hur det ringer i mitt öra:
"Mata fiskarna, vattna cissusen, hepp, hepp, hepp."

Jag skall köpa nya fiskar
ty dom gamla har ta't slut.
Och jag själv är lika vissen
så som cissusen ser ut.
Oh. hå, hå, hå,hå, oh-ho!
Ja,jag mår inte riktigt bra idag!
Den vecka som har varit
har trotsat all kalkyl.
Och allt som finns i huset är kapsyl och magnecyl!

Vårt hembiträde Anna,
vår trogna gamla skatt.
Förlora' jag i poker
till Stig Järrel förgår natt.
Oh, hå, hå, hå, hå, hå!
Vad skall min hustru tro.
Så nu får jag klara allting själv
med mycket stort besvär
Och min minneslista låter så här:

Jag måste skura trappan
jag måste bona golv,
Och jag skall hinna in på banken
före klockan tre.
Och jag ska' stämma om pianot
Jag ska' måla om i köket
Jag ska' samla alla kräftskal
i en prydlig liten hög
Och laga dörren se'n
Och muta portvakten
Och så damma, damma, damma om igen

Ni förstår min fru är lite sotis
Så om hon får veta att
Det var fyra scandal beauties
Hemma här hos mig i natt
Oh, hå, hå, hå, hå, hå!
Då skulle jag bli både gul och blå.
Så här gäller det att städa fort
Och gardera sig
Ty hon tror mera på en hårnål
Än hon tror på mig.

Hysch, hysch, en nyckel i tamburdörr'n
Jag hör den alltför bra.
Hon skulle komma först i morgon
Och så kommer hon ida'!
Hå, hå, hå, hå, hå, hå,
Well now I turned the devil loose
Full fart på köksdörren
Jag tror jag smiter min kos
Sjungande The Gräsänkling Blues.